OSTATNI GROSZ. Ogólnie o finansach i nie tylko.

www.kochamykase.pl

Usługi premium SMS. Jak sobie z nimi radzić?

Serwisy premium to obecnie jeden z największych problemów z jakimi mogą spotkać się klienci sieci komórkowych. Zapewne każdemu zdarzyło się otrzymać wiadomość z informacją o wygranej w konkursie i prośbą o kontakt SMS-em.


SMS Premium jest metodą płatności za aktywowane usługi. Może to być wiadomość wychodząca, jak i prenumerata, czyli przychodzący SMS, za który także pobierane są opłaty. Koszt wiadomości specjalnych waha się od około 1 zł do nawet ponad 30 zł za sztukę. Najczęściej płatne SMS-y wysyłane są w związku z udziałem w konkursie, uzyskaniem kodu dostępu do treści w Internecie, chęcią uzyskania horoskopu, namierzaniem osób po podaniu numeru telefonu, itd. Firmy zarządzające usługami premium potrafią wymyślać różne sposoby nakłaniające abonentów do aktywacji prenumerat. Niestety nie zawsze takie praktyki są uczciwe. Dostawcy takich usług czasem nie informują o rzeczywistej cenie, ukrywają ją gdzieś za ścianą tekstu regulaminu lub wprost wprowadzają w błąd. Co gorsza, operatorzy tych usług to często firmy zarejestrowane za granicą (np. na Seszelach!), co skutecznie utrudnia dochodzenie swoich praw.

  1. Cenę SMS Premium można w łatwy sposób sprawdzić dzięki ujednoliconym zasadom przypisywania ceny do danego numeru. W przypadku najczęściej używanych numerów rozpoczynających się od cyfry 7 np. 7123 lub 71234, druga cyfra numeru odpowiada za jego koszt. Najprościej można powiedzieć, że odpowiada ona za koszt netto. Na przykład wysłanie SMS na numer 7123 oznacza, że zapłacimy 1 zł netto, czyli 1,23 zł z VAT. Analogicznie 7223 oznacza koszt wysyłki SMS w wysokości 2 zł netto, czyli 2,46 z VAT. W ten sposób można rozpoznać cenę najczęściej stosowanych numerów o wartości od 1 do 9 zł netto. Jeśli drugą cyfrą numeru Premium jest 0 jak w 7055 to cena jednego SMS wynosi 50 groszy netto, czyli 62 grosze z VAT.
  2. W przypadku numerów SMS Premium zaczynających się od cyfry 9, np. 91012 cena opisywana jest przez drugą i trzecią cyfrę. Dla numeru 910XX koszt będzie wynosił 10 złotych netto, a dla numeru 925XX analogicznie będzie to kwota 25 złotych netto.

Cennik SMS premium

Numery zaczynające się od 7 (X może stanowić dowolną cyfrę – bez wpływu na koszt SMS-a)

  • 70XX(X) – 0,5 zł plus VAT (0,62 zł brutto)
  • 71XX(X) – 1 zł plus VAT (1,23 zł brutto)
  • 72XX(X) – 2 zł plus VAT (2,46 zł brutto)
  • 73XX(X) – 3 zł plus VAT (3,76 zł brutto)
  • 74XX(X) – 4 zł plus VAT (4,92 zł brutto)
  • 75XX(X) – 5 zł plus VAT (6,15 zł brutto)
  • 76XX(X) – 6 zł plus VAT (7,38 zł brutto)
  • 77XX(X) – 7 zł plus VAT (8,61 zł brutto)
  • 78XX(X) – 8 zł plus VAT (9,84 zł brutto)
  • 79XX(X) – 9 zł plus VAT (11,07 zł brutto)

Numery zaczynające się od 9

  • 910XX(X) – 10 zł plus VAT (12,30 zł brutto)
  • 911XX(X) – 11 zł plus VAT (13,53 zł brutto)
  • 912XX(X) – 12 zł plus VAT (14,76 zł brutto)
  • 913XX(X) – 13 zł plus VAT (15,99 zł brutto)
  • 914XX(X) – 14 zł plus VAT (17,22 zł brutto)
  • 915XX(X) – 15 zł plus VAT (18,45 zł brutto)
  • 916XX(X) – 16 zł plus VAT (19,68 zł brutto)
  • 917XX(X) – 17 zł plus VAT (20,91 zł brutto)
  • 918XX(X) – 18 zł plus VAT (22,14 zł brutto)
  • 919XX(X) – 19 zł plus VAT (23,37 zł brutto)
  • 920XX(X) – 20 zł plus VAT (24,60 zł brutto)
  • 925XX(X) – 25 zł plus VAT (30,75 zł brutto)

Jak wyłączyć usługi premium?

Każdy operator daje opcję całkowitego wyłączenia korzystania z numerów premium lub założenia kwotowych limitów, w ramach których z danego numeru możemy wysyłać płatne SMS-y. Ponadto można włączyć też usługę blokowania spamerskich SMS-ów przychodzących na nasz numer (czyli nigdy więcej zachęt do wzięcia udziału w głupich sondach i konkursach).

Naturalne jest, że abonent, którego faktura została podniesiona o sporą kwotę, kontaktuje się z obsługą klienta. Kończy się to tym, że składa reklamację z żądaniem anulowania opłat. Na jaką odpowiedź może liczyć abonent?

Negatywną. Operator nie jest w takiej sytuacji stroną umowy, która zawarta została między klientem, a firmą udostępniającą usługi premium. Jedyne co może zaproponować operator to własnie  blokadę usług premium, która najczęściej nie jest aktywowana domyślnie. Dla dostawcy usług telekomunikacyjnych obowiązkiem jest umożliwienie wysyłania wiadomości swoim klientom, także tych o podwyższonej opłacie.

Kto jest właścicielem numerów premium?

Właścicielem numerów premium (i tym samym usługodawcą, któremu powierzamy nasz telefon) są najczęściej podmioty gospodarcze organizujące wspomniane wcześniej konkursy, bądź świadczące tzw. usługi. Operatorzy są jedynie inicjatorami połączenia, pobierającymi opłatę za używanie ich infrastruktury przesyłowej. Nie ma żadnej podstawy prawnej, przerzucającej odpowiedzialność za płatność na danego operatora – za proces pobierania pieniędzy i dystrybucji numeru odpowiada jedynie jego właściciel. Największym zagrożeniem jest brak informacji o korzystaniu z numeru premium. Usługodawcy bardzo często nie wspominają o kosztach, na jakie zostajemy narażani po wysłaniu SMS-a pod wskazany numer premium. Tego typu praktyka jest nielegalna, i każda odnotowana próba oszustwa powinna być zgłaszana odpowiednim organom.


Jedna odpowiedź

  1. 7 marca 2018 by Szymko

    Dlatego wszystkie firmy powinny mieć programy ochrony klientów oraz przejrzysty system reklamacji. Wystarczy zwrócić uwagę jak robi to firma HotPay https://hotpay.pl/program-ochrony-klientow/ i nagle wszystko dla klienta staje się prostsze.